Babyboom
Baby

De leeftijd van 1 tot 3 jaar is hét moment voor het bijbrengen van gezonde eetgewoonten!

Baby

De leeftijd van 1 tot 3 jaar is hét moment voor het bijbrengen van gezonde eetgewoonten!

De eerste jaren zijn cruciaal voor je kleintje dat zo snel groeit. Je kindje geniet van het gezelschap van anderen, speelt, begint te lopen en te praten... Maar ook wat je hem te eten geeft is belangrijk voor een goede ontwikkeling. Zeker nu hij zoveel nieuwe smaken leert kennen!

Je kindje heeft zijn eerste kaarsje uitgeblazen en mocht van zijn eerste verjaardagstaart proeven. Hoewel het bijna als een volwassene eet, heeft het wel nog steeds een aan zijn leeftijd aangepaste voeding nodig.

Waarom? Omwille van zijn gezondheidskapitaal! Een gezonde en evenwichtige voeding vermindert immers aanzienlijk de kans op aandoeningen. 

Te veel eiwitten, te weinig ijzer

Het dieet van kinderen van 1 tot 3 jaar bevat vaak te veel eiwitten en verzadigde vetten, terwijl het te weinig ijzer en vezels bevat.

De gewone koemelk is niet aangepast aan een kind jonger dan 3 jaar. Deze melk bevat te veel eiwitten en te weinig ijzer.

Daarom wordt met nadruk aanbevolen om tot de leeftijd van 3 jaar een groeimelk in vloeibare of poedervorm te geven.

Regelmatige en evenwichtige maaltijden

Baby ontdekt nieuwe smaken en ontpopt zich tot kleine ontdekkingsreiziger van de grote diversiteit in voeding. Hij wil steeds vaker hetzelfde eten als jij, maar zal toch nog even geduld moeten oefenen. Ondertussen zorg jij voor een evenwichtige voeding op maat van je kindje.

De vier dagelijkse maaltijden moeten voldoende voedingsstoffen aanbrengen die baby’s groei en ontwikkeling bevorderen:

-  Een goed ontbijt omvat borstvoeding of een flesje groeimelk met of zonder granen en een boterhammetje met jam. Vruchtensap is niet nodig, maar wil je dit toch aanbieden, kies dan voor natuurlijk sap zonder toegevoegde suikers.

-  Het middagmaal bestaat uit ongeveer 250 g groenten met 2 cc onbewerkte plantaardige olie en een portie van 20 tot 30 g rood of wit vlees of vis. Inderdaad, 30 g vlees per dag volstaat tot je kindje 3 jaar oud is. Een ei of stukje kaas mag ook af en toe. Voeg gerust ook kruiden of zachte specerijen toe aan het middaghapje om het lekkerder te maken en variatie te brengen in de smaken. Het ontbreekt alleszins niet aan receptideeën om je kleine fijnproever te verwennen met evenwichtige hapjes. Als mooi afsluitertje geef je een zuivelproduct voor kinderen onder de 3, een compote of een stukje fruit.

Het ideale vieruurtje bestaat uit een zuivelproduct voor peuters, een stukje fruit of een compote en een graanproduct zoals babygranen, een kinderkoekje of brood.

- ‘s Avonds ten slotte geef je een lichte maaltijd voor een goede nachtrust na een drukke dag. Op het menu: soep of groenten, in stukjes of gepureerd, met enkele zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals kindergranen, aardappelpuree, pasta of griesmeel. Een klein dessertje of een flesje groeimelk kunnen je kleintje ten slotte helpen ontspannen net voor het slapen gaan. 

Goede eetgewoonten worden van jongs af aan aangeleerd, met een glansrol voor zuivelproducten, groenten en fruit. En ten slotte zorgt water nog steeds voor de beste hydratatie. 

Oei, baby wordt aangetrokken tot al wat zoet is!

Suikers in een juiste dosering zijn noodzakelijk om aan de energiebehoefte van baby te voldoen. Dat komt goed uit, want in heel wat voedingsmiddelen zijn zij van nature aanwezig. We vinden trage suikers in zetmeelhoudende producten zoals pasta, rijst, brood, griesmeel en aardappelen, en snelle suikers in fruit en sommige groenten. 

Je kleine fijnproever mag gerust compote, een zuivelproduct met fruit zonder toegevoegde suikers, jam en honing eten zonder je daarover zorgen te moeten maken. Ook vruchtensap zonder toegevoegde suikers is oké, mits niet overdreven wordt. 

Snoep dient echter geweerd te worden uit baby’s dieet. Maar hoe help je hem aan deze verleiding te weerstaan? Door zoveel mogelijk variatie en evenwicht in zijn maaltijden te brengen, zodat hij de voedingsmiddelen die hem aangeboden worden, leert waarderen. 

Is een aangepast dieet wel altijd mogelijk, ongeacht de omstandigheden? 

"Allemaal goed en wel…", zal je zeggen! "Maar wat met bezoekjes aan familie of vrienden en restaurantbezoek? " De verleiding voor je kindje om te proeven van al het lekkers dat hem aangeboden wordt, is groot. Volhouden is hier de boodschap! Goede eetgewoonten aanleren heeft de grootste kans op slagen als hier al vanaf jonge leeftijd mee gestart wordt. Hoe vroeger je kindje eraan gewoon raakt, hoe beter het later zal kunnen weerstaan aan de vele verleidingen. 

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met Nestlé Baby&Me.

Educatief materiaal bestemd voor ouders. Belangrijke informatie: De beste manier om een baby te voeden is door borstvoeding te geven, omdat moedermelk ideaal uitgebalanceerde voeding is, je baby tegen ziektes beschermt en ook nog andere voordelen voor zowel de baby als de moeder biedt. Wij adviseren om het consultatiebureau of een arts te raadplegen bij het maken van de keuze hoe je jouw baby voedt. Moeders zouden ook voorlichting moeten krijgen over de voorbereiding op borstvoeding en de manier waarop zij het geven van borstvoeding kunnen voortzetten. Als je kiest om borstvoeding te geven, is het belangrijk om gezond en gebalanceerd te eten. Flesvoeding is bedoeld om moedermelk te vervangen wanneer moeders ervoor kiezen geen borstvoeding te geven of om andere redenen waardoor ze niet in staat zijn om dat te doen. Een besluit om geen borstvoeding te geven of om gedeeltelijke flesvoeding te introduceren, zal de productie van moedermelk verminderen. Het is moeilijk om terug te komen op je beslissing om geen borstvoeding meer te geven. Borstvoeding is de meest economische voeding. Wanneer toch wordt besloten om flesvoeding te geven is het belangrijk om dit te bereiden en te bewaren volgens de instructies op het etiket, om zo risico’s voor de gezondheid van je baby te voorkomen. Met vriendelijke groeten, Nestlé Babyvoeding.