✓ Geef je baby binnen de vijftien dagen aan bij de burgerlijke stand van de gemeente waar je kind geboren is.
✓ Geef ‘het document bestemd voor de ziekteverzekering’ af aan je ziekenfonds.
✓ Geef ‘het document bestemd voor het kinderbijslagfonds’ af aan je kinderbijslagfonds.
✓ Breng de kinderopvang, je werkgever en je verzekeringsmakelaar op de hoogte van de geboorte van je zoon of dochter.
De eerste stap van de geboorteaangifte, de kennisgeving van de geboorte, gebeurt door het ziekenhuis waar je beviel of door de gynaecoloog of vroedvrouw bij een thuisbevalling. Je bent zelf wel verantwoordelijk voor de tweede stap: de effectieve geboorteaangifte. De moeder, vader of meeouder van het kind is verplicht om binnen de vijftien dagen naar het gemeentehuis te gaan van de gemeente waar het kind is geboren. Neem zeker een attest van je dokter mee en vergeet de identiteitskaart van de moeder en van diegene die de geboorte aangeeft niet. Als je gehuwd bent, neem je ook je trouwboekje mee naar het gemeentehuis. Een niet-gehuwde vader moet een afzonderlijke erkenning laten opmaken door de burgerlijke stand.
Daarnaast moet je je ziekenfonds zo snel mogelijk op de hoogte brengen van de geboorte van je zoon of dochter. Bezorg het ziekenfonds ‘het document bestemd voor de ziekteverzekering’ dat je in het gemeentehuis kreeg en plak er een klever op.
Breng ook je kinderbijslagfonds op de hoogte. Heb je nog geen kinderbijslagfonds? Dan mag je vanaf nu zelf een kinderbijslagfonds kiezen dat je kraamgeld en kinderbijslag zal uitbetalen, in Vlaanderen spreken we over Startbedrag en Groeipakket. Vraag nu je kraamgeld of Startbedrag aan op www.parentia.be
Ben je benieuwd naar meer administratieve tips of op zoek naar inspiratie om je kind zich ten volle te laten ontplooien? Op www.parentia.be vind je een hele hoop interessante artikels!