Babyboom
Zwanger

Mag je blijven sporten?

Zwanger

Mag je blijven sporten?

Als je zwanger bent, is het niet verboden te sporten. Sommige ‘zachte’ sporten helpen je zelfs fit te blijven en je voor te bereiden op de bevalling. Het volstaat een aantal veiligheidsrichtlijnen in acht te houden.

Het spreekt voor zich dat je sporten die een zware fysieke inspanning vragen (joggen, fitness), waarbij je kan vallen (paardrijden, skiën) of slagen of stoten moet incasseren (tennis, balsporten) best vermijdt.

Als je echter al een ‘ontspannende’ sportactiviteit beoefende vóór je zwangerschap, mag je hier best mee doorgaan tot aan de derde of vierde maand van je zwangerschap, op voorwaarde dat je groen licht van je gynaecoloog hebt gekregen. Na deze periode schakel je beter over op een zachte sport.

Welke sporten zijn geschikt voor de toekomstige mama?

Zowel voor mama als baby is wandelen zonder meer de beste sport. Het bevordert je ademhaling, is lief voor je buik en stimuleert je bloedcirculatie. Wandelen helpt ook om je grillige spijsvertering wat meer in balans te krijgen.

Zwemmen is een andere sport die je zonder risico's kan beoefenen. Het verbetert op zachte wijze je fysieke weerstand, versterkt je spieren en ontspant; dit tot groot plezier van je baby, die net als jij op dat moment een zwemmertje is. Bovendien wordt je lichaam ondersteund door het water, wat je een aangenaam gevoel van lichtheid geeft.

Yoga ten slotte brengt verlichting bij een aantal zwangerschapskwaaltjes en biedt een goede voorbereiding op je bevalling

 

Welke sport je ook doet,  het is belangrijk dat je naar je lichaam blijft luisteren. Neem wat gas terug bij de minste kramp of kortademigheid. En vooral, rust voldoende na elke activiteit.