Babyboom
Baby

Ik wil mijn oude figuur terug!

Baby

Ik wil mijn oude figuur terug!

Je lichaam moet zich herstellen en op krachten komen door weer voldoende reserve op te bouwen aan spierkracht, vitaminen en mineralen. Je moet je overtollige kilo's trachten kwijt te geraken op een geleidelijke, stabiele manier.

Begin niet met een streng dieet om snel je oude figuur terug te krijgen. Elk dieet is vooral een kwestie van evenwichtig eten. Na een paar maanden waarin je je kon laten gaan en voluit mocht ‘snoepen’ zonder schuldgevoel, is het nu weer tijd om je gezonde eetgewoonten weer op te nemen! Je lichaam moet zich herstellen en op krachten komen door weer voldoende reserve op te bouwen aan spierkracht, vitaminen en mineralen.

Je moet je overtollige kilo's trachten kwijt te geraken op een geleidelijke, stabiele manier; dit voorkomt dat je later weer aankomt en is veel beter voor je huid. Als je te snel afvalt, loop je immers kans op nieuwe striae.

 

Goed nieuws voor mama’s die de borst geven: dit helpt je als je kilo’s wilt verliezen. Borstvoeding vraagt veel energie, waarvan een groot deel gehaald wordt uit de vetreserves die je tijdens de zwangerschap opgebouwd hebt.  Het gewichtsverlies vindt echter steeds geleidelijk plaats en verschilt van vrouw tot vrouw. 

Hoed je wel voor ongecontroleerde eetbuien: de borst geven maakt hongerig en het ritme van je baby is niet noodzakelijk afgestemd op jouw eetlust. Probeer vooral niet tussendoor te snoepen, vooral dan ‘s nachts, en als je het toch niet kan laten, eet dan iets lichts: een stuk fruit, een yoghurtje of een boterham.

Wat is toegestaan?

Calorieën tellen heeft geen zin. Zorg liever dat je evenwichtig eet, eenvoudig en licht. Eet 3 volwaardige maaltijden per dag, zodat je tussendoor niet gaat snoepen.

Zoetigheid en fastfood zijn natuurlijk uit den boze. Al de rest mag je eten.

Drink veel: water, warme of koude (kruiden)thee, groentebouillon, cafeïnevrije koffie, soep…

Een diëtist helpt je graag op de goede weg. 

 

Haal je sportgerief weer boven!

Om je gewicht te stabiliseren, is regelmatige lichaamsbeweging essentieel. Na de rust die nodig is voor de revalidatie van je bekkenbodemspieren, mag je geleidelijk je sportactiviteiten van vroeger hervatten.

Maak gebruik van je zwangerschapsverlof om iedere dag buiten te komen en activiteit in je dagritme in te bouwen: jog met baby in de buggy, neem de trap in plaats van de lift, ga voor kleine boodschappen te voet naar de winkel… Wandelen zorgt voor een algemene versteviging van je lichaam.

Indien nodig vertrouw je je baby voor een uurtje toe aan de goede zorgen van je partner of een familielid om de sport van jouw keuze te beoefenen.