Babyboom
Baby

Evenwichtige voeding voor baby’s van 8 maanden

Baby

Evenwichtige voeding voor baby’s van 8 maanden

Een kind luistert veel beter naar zijn hongergevoel dan volwassenen. Het eet tot het verzadigd is, geen hap meer. Heeft het dan toch te veel gegeten, dan zal het de volgende maaltijd minder eten.

Zorg dat je baby dagelijks alle essentiële voedingsmiddelen opneemt:

  • Groenten en fruit, graanproducten, aardappelen, aangepaste zuivelproducten vanaf 8–12 maanden
  • Ongeveer 25 g vlees of vis of ½ hardgekookt eitje vanaf 8-12 maanden
  • Een beperkte dosis vetstoffen, bij voorkeur plantaardige

 

Vermijd:

  • suiker, honing, chocolade,
  • vette voeding (gefrituurde voeding, gepaneerde vis of vlees, sauzen,…)
  • overdreven zoute voeding

 

En werk aan een eenvoudige, verse keuken.

 

Vermijd ook:

  • Vóór 12 maanden: volle melk (slechts af en toe, in zelfgemaakte puree bijvoorbeeld).
  • Vóór 15 à 18 maanden: peulvruchten in puree (linzen, boontjes, kikkererwten,…), rijst en pasta.
  • Vóór 2 jaar: volkorengraan, vijgen, dadels en gedroogde vruchten, snoep,… of allergenen als je kind aanleg heeft.

 

Observeer…

… en ontcijfer de eetgewoonten van je kind. Of een kind al dan niet eet, heeft te maken met honger, maar ook met zijn voorkeuren. Vaak verlangt het gewoon naar het voedingsmoment zelf, de extra aandacht. Een handig weetje als je kleine snuit halsstarrig weigert te eten: trek de nodige tijd uit en wie weet neemt hij toch een hapje. Profiteer van zijn nieuwsgierigheid om hem in te leiden in de wereld van smaken (en dan vooral in groenteland).

De juiste hoeveelheden

Een kind luistert veel beter naar zijn hongergevoel dan volwassenen. Het eet tot het verzadigd is, geen hap meer. Heeft het dan toch te veel gegeten, dan zal het de volgende maaltijd minder eten. Respecteer de eetlust van je kind. Het heeft geen zin het te dwingen iets op te eten als het daar geen zin in heeft. Het bordje hoeft ook niet altijd leeg te zijn…

 

Hoeveel maaltijden ?

Van 6 tot 8 maanden neemt je kind best een ontbijt, middagmaal, vieruurtje en een avondmaal. Dit ritme zorgt voor een evenwichtige voeding en laat geen plaats voor een hongergevoel, waardoor het ook minder snel zal snoepen.

Zo zou een dag er kunnen uitzien:

Als ontbijt: moedermelk of 240 ml opvolgmelk – aan te passen in functie van de eetlust

Als middagmaal: zelfgemaakte groentepuree of potjesvoeding + moedermelk of 240 ml opvolgmelk

Als vieruurtje: moedermelk of 240 ml opvolgmelk + vruchtenmoes

Als avondmaal: een flesje soep + aangepast zuivelproduct (verse kaas voor baby’s,…)