Babyboom
Baby

De maaltijd van een 8 maanden oude baby

Baby

De maaltijd van een 8 maanden oude baby

Het wordt tijd om je baby kennis te laten maken met zetmeelproducten, zoals rijst en deegwaren. In het begin moet je ze wel eerst mixen en ze door de groenten roeren tot je een dikke soep hebt.

Je baby kan steeds beter overeind zitten en begint te begrijpen wat er aan tafel zoal gebeurt. Lekker in de puree graaien en daarna op de vingertjes sabbelen. Denk niet dat je hem kan tegenhouden, hij wil alles uitproberen, zien wat hij kan. Een lepeltje dient toch zeker om er op je bord mee te patsen ! In het voorbijgaan probeert hij af en toe een hapje van zijn slab te plukken. Netjes leren eten is voor later.

 

Enkele nuttige tips

Om zonder kleerscheuren door de maaltijd heen te komen, neem je twee lepeltjes: één voor hem om mee te spelen, en één voor jou om af en toe een volle hap naar binnen te werken.

Zorg voor afwisseling in de consistentie

Als je hem voortdurend voedsel van dezelfde consistentie geeft, loop je het risico dat je baby helemaal gewend raakt aan gladde papjes en later niet meer aan brokjes of klontjes wil. Probeer gepureerd, geplet en fijngehakt voedselaf te wisselen.

Het wordt tijd om je baby kennis te laten maken met zetmeelproducten, zoals rijst en deegwaren. In het begin moet je ze wel eerst mixen en ze door de groenten roeren tot je een dikke soep hebt.

 

Melk voor elk

Tot 1 jaar (en zelfs langer) is min. 500 ml tweedeleeftijdsmelk per dag aangeraden. De borstvoeding mag gerust doorlopen, want die biedt meer voordelen dan kindermelk. Om een overdreven opname van eiwitten te voorkomen, beperk je de dagelijkse hoeveelheid melk vanaf 1 jaar best tot 800 ml. Van 1 tot 5 jaar is groeimelk aangewezen.

 

Zuivelproducten

Om eens af te wisselen, kan je ook yoghurt of verse kaas voor baby’s geven (te vinden in het rek ‘babyvoeding’ van je supermarkt), en geleidelijk aan ook stukjes kaas. Voeg in plaats van extra suiker liever een beetje cacaopoeder of, beter nog, (al dan niet gekookte) stukjes fruit toe. Kies voor zuivelproducten op basis van aangepaste melk, verrijkt met ijzer, vitamines en essentiële vetzuren. Ook zelfbereide desserts (pudding, yoghurt,…) op basis van opvolgmelk zijn een goed alternatief.