Babyboom
Baby

Eiwitten en gepureerde hapjes: baby diversifieert zijn dieet

Baby

Eiwitten en gepureerde hapjes: baby diversifieert zijn dieet

Als baby tussen 6 en 9 maanden oud is, staat hij open voor nieuwe voedingsmiddelen en texturen. Hij is nu in staat iedere dag kleine porties vlees, vis of ei binnen te smikkelen. Geleidelijk mag hij ook overschakelen van homogene purees naar combinaties met zachte kleine stukjes.

Het valt niet te ontkennen. Baby groeit! Hij is een stuk actiever en neemt steeds vaker deel aan het dagelijkse leven binnen je gezin. Zijn motorische vaardigheden blijven toenemen: hij vangt voorwerpen, verbetert zijn evenwicht... Kortom, hij gaat nu snel vooruit en dat vraagt veel energie. 

Een eerste kennismaking met vlees en vis

Baby heeft meer energie nodig terwijl zijn spijsverteringssysteem zich voort ontwikkelt en nieuwe voeding aankan. Het moment is aangebroken om te starten met voeding die rijk is aan ijzer en eiwitten.

 Geleidelijk aan verrijk je het menu van je kleintje met dierlijke eiwitten zoals vlees, vis of eieren;

  • vette vis zoals zalm, makreel of sardines, zeer waardevol omwille van hun grote gehalte essentiële vetzuren,
  • magere vissoorten zoals heek, kabeljauw, zeebaars, schar en tong,
  • wit vlees zoals gevogelte, konijn en kalfsvlees,
  • rood vlees zoals rundvlees of lamsvlees. Opgelet: charcuterie vermijd je beter, hesp kan wel (zonder vetrandje en zoutarm),
  • en ten slotte het eigeel van een hardgekookt eitje.

Deze nieuwe voedingsmiddelen, bij voorkeur gekookt of gestoomd, kan je mengen onder de groentepuree en de zetmeelrijke voedingsmiddelen.

Hoeveel geef je baby te eten? 

Rond de leeftijd van 6 maanden eet je kleintje ongeveer 120 tot 150 g groenten en zetmeelproducten per maaltijd vaste voeding. Deze hoeveelheid laat je mee groeien met je kindje, tot  200 - 250 g als je kleintje de leeftijd van 9 maanden bereikt heeft. 

Stem de hoeveelheid echter op de 1ste plaats af op de eetlust van je kleintje. Je mag baby zeker nooit forceren of afremmen. Hij zal je voortaan wel weten te vertellen of hij nog honger heeft of net verzadigd is. Wees daar maar zeker van!

Om overgewicht te voorkomen, dien je wel de dagelijkse hoeveelheid eiwitten beperkt te houden en af te stemmen op de groei van je baby.

  • op de leeftijd van 6 maanden volstaan 10 g eiwitten per dag. Dit komt overeen met ofwel 2 koffielepels vlees of vis ofwel  ¼ eigeel van een hardgekookt ei;
  • van 7 tot 8 maanden zijn dit 15 tot 20 g eiwitten. Dit zijn ongeveer 3 tot 4 koffielepels vlees of vis ofwel een half eigeel van een hardgekookt ei.
  • van 9 tot 12 maanden is dit 20 tot 25 g ofwel 4 tot 5 koffielepels vlees of vis ofwel een half tot een heel eigeel van een hardgekookt ei.

Hoe ziet een normale dag met 4 maaltijden eruit?

Best worden maximaal 1 keer per dag dierlijke eiwitten aan baby’s maaltijd toegevoegd. Voor vlees en vis is dit meestal tijdens het middagmaal.

  • ‘s Ochtends geef je baby de borst of een flesje waaraan eventueel granen voor zuigelingen vanaf zes maanden toegevoegd zijn, samen met een stukje brood met korst of een koekje;
  • Het middagmaal omvat groenten, zetmeelhoudende producten en vlees, vis of ei, dit alles verwerkt tot een puree.
  • Het vieruurtje bestaat idealiter uit borstvoeding, flesvoeding of een zuivelproduct voor jonge kinderen, aangevuld met een stukje brood, rauw fruit of fruitcompote en eventueel nog een babykoekje.
  • Het avondmaal van baby kan bestaan uit een soepje of puree van groenten met granen (griesmeel, rijst, polenta…) of met zetmeelhoudende voedingsmiddelen (aardappel, tapioca, gemengde peulvruchten…). Ook borstvoeding of een flesje melk voor baby’s vanaf 6 maanden met 1 of 2 soeplepels babygranen behoort tot de mogelijkheden.

Als je kleintje daar zin in heeft, mag je het ‘s middags of ‘s avonds ook wat fruit, compote of een zuivelproduct geven aangepast aan zijn leeftijd.

Laat je zeker niet weerhouden om meer variatie in baby’s maaltijden te brengen door nieuwe receptjes uit te proberen.  

Vergeet je kindje vooral ook geen water te laten drinken bij de maaltijden. Goede gewoonten moet je vroeg aanleren.

Moet ik mij zorgen maken als baby gek is op brood? 

Brood maakt deel uit van ons culinair erfgoed. Daarom staat het al vroeg op baby's menu en wordt het vaak aangeboden als het eerste vast voedsel waarop baby kan sabbelen. Dit gebeurt op de leeftijd van ongeveer 6-7 maanden, wanneer je kindje andere dingen begint te eten. 

Het is rijk aan waardevolle voedingsstoffen en vormt een natuurlijke aanvulling op baby’s dieet rond de leeftijd van 12 maanden, als ontbijt of tussendoortje. Tot de leeftijd van 15 maanden wordt de consumptie ervan best beperkt tot maximum 20 g per dag. Daarna en tot de leeftijd van 3 jaar mag baby tot ongeveer 50 g brood per dag eten. 

Hierbij is een goede broodkeuze belangrijk. Idealiter is het brood niet te zacht en wordt het aangeboden mét korst om te voorkomen dat baby grote stukken ineens doorslikt met het risico op verstikking. Brioche- en wit brood bevatten bovendien meer suiker. Geef je kleintje in plaats daarvan stokbrood, boerenbrood of zuurdesembrood... Je moet nog wel even wachten tot het spijsverteringsstelsel van je kindje volgroeid is voordat je volkoren- of meergranenbrood mag aanbieden. De European Club of Childhood Dietitians beveelt aan om hiermee te wachten tot je kindje 5 jaar oud is.

Brood wordt best aangeboden tijdens de maaltijden, ter vervanging van andere zetmeelrijke voedingsmiddelen. Maar ook als tussendoortje kan je een stukje kwaliteitsbrood aanbieden, wat te verkiezen is boven een koekje vol suikers.

De eerste stukjes

Nu baby in staat is om te kauwen, is hij ook klaar om vaste voeding te proberen, eerst in gemixte vorm en later ook zachte stukjes. Laat hem van een gladde puree of compote overschakelen naar een hapje geprakte groenten om uiteindelijk kleine malse stukjes aan te bieden. 

Hoe weet je nu of baby hier klaar voor is? Van zodra hij eten of voorwerpen naar zijn mondje begint te brengen. Hij leert dan immers hoe hij moet kauwen, een proces dat meestal samenvalt met het doorbreken van de eerste melktandjes.

Voor een geleidelijke overschakeling start je met zacht gekookte groenten (aardappelen, wortelen, broccoli...), mals, rijp fruit (banaan, stoofappel, perzik, aardbei...) of zacht gekookte minipasta's. 

Gekookte vis heeft over het algemeen een losse structuur die gemakkelijk verhapbaar is, maar voor vlees kan je beter starten met bijvoorbeeld fijngesneden stukjes kip. 

Observeer gedurende dit hele leerproces hoe baby op kleine stukjes reageert. Neemt hij de tijd om ze te kauwen of heeft hij de neiging om ze snel door te slikken? Wil hij ze misschien met zijn handjes vastpakken? Om dit leerproces alle kans op slagen te geven zorg je best voor een rustige sfeer tijdens de maaltijd; geef je kindje alle tijd om kennis te maken met stukjes, ook al gebruikt het hiervoor zijn handjes om ze gemakkelijker naar zijn mondje te brengen. Het eten met de handjes kan overigens een tijdlang deel uitmaken  van zijn ontdekkingstocht naar nieuwe voedingsmiddelen. Het heeft geen zin je hier druk over te maken. Geduld is ook hier een schone deugd! 

Het eten van kleine stukjes vereist een leerproces dat je kleine gastronoom volledig op zijn eigen tempo moet doorlopen.

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met Nestlé Baby&Me.

Educatief materiaal bestemd voor ouders. Belangrijke informatie: De beste manier om een baby te voeden is door borstvoeding te geven, omdat moedermelk ideaal uitgebalanceerde voeding is, je baby tegen ziektes beschermt en ook nog andere voordelen voor zowel de baby als de moeder biedt. Wij adviseren om het consultatiebureau of een arts te raadplegen bij het maken van de keuze hoe je jouw baby voedt. Moeders zouden ook voorlichting moeten krijgen over de voorbereiding op borstvoeding en de manier waarop zij het geven van borstvoeding kunnen voortzetten. Als je kiest om borstvoeding te geven, is het belangrijk om gezond en gebalanceerd te eten. Flesvoeding is bedoeld om moedermelk te vervangen wanneer moeders ervoor kiezen geen borstvoeding te geven of om andere redenen waardoor ze niet in staat zijn om dat te doen. Een besluit om geen borstvoeding te geven of om gedeeltelijke flesvoeding te introduceren, zal de productie van moedermelk verminderen. Het is moeilijk om terug te komen op je beslissing om geen borstvoeding meer te geven. Borstvoeding is de meest economische voeding. Wanneer toch wordt besloten om flesvoeding te geven is het belangrijk om dit te bereiden en te bewaren volgens de instructies op het etiket, om zo risico’s voor de gezondheid van je baby te voorkomen. Met vriendelijke groeten, Nestlé Babyvoeding.