Babyboom
Baby

Plantaardig en bio: breng variatie op baby's bord!

Baby

Plantaardig en bio: breng variatie op baby's bord!

Bijna 45% van de Belgen noemt zich flexitariër en heeft gekozen voor een dieet waarbij plantaardige voeding de hoofdrol speelt. Deze trend zien we ook steeds meer bij jonge ouders, die zo meer variatie willen brengen in de maaltijden van hun kleintje.

Melk blijft weliswaar de hoofdvoeding van een baby tot hij 6 maanden oud is. Als het moment daar is om meer variatie in zijn dieet te brengen, worden geleidelijk nieuwe zaken geïntroduceerd zoals groenten, fruit, granen en zetmeelrijke voeding, maar ook vlees, vis en eieren. Na verloop van tijd is je kleine pruts in staat om gevarieerde maaltijden te eten die zijn aangepast aan zijn leeftijd.

Nieuwe eetgewoonten 

Al enkele jaren zien we dat gezinnen hun eetgewoonten wijzigen en zij gezonder én milieuvriendelijker willen eten.

Biovoeding heeft zo al veel jonge ouders voor zich gewonnen. Kijk maar naar de toenemende belangstelling voor bioproducten en het groeiend succes van ook babyvoeding met een biolabel (+27%). 

Om diezelfde ecologische en gezondheidsredenen worden veel ouders ook flexitariër. Een trend die zich ook doorzet in de voeding voor kindjes van 6 tot 36 maanden oud. 

Is flexitarisme geschikt voor baby? 

Flexitariërs willen minder rood vlees en vis eten, zonder het echter helemaal van hun menu te schrappen. Zij kiezen voor een dieet rijk aan groenten en fruit, maar dus met iets minder vlees en vis. Vandaar hun zoektocht naar plantaardige alternatieven die ideaal zijn voor het diversifiëren van de maaltijden. Het is dus niet de bedoeling om totaal geen dierlijke eiwitten meer te eten, zoals wordt aanbevolen bij een veganistisch dieet. Een veganistisch dieet is overigens helemaal niet aangepast aan de voedingsbehoeften van zeer jonge kinderen.

Flexitarisme wil wél meer variatie brengen in ons menu, waarbij een deel van de dierlijke eiwitten vervangen wordt door plantaardige eiwitten.

Maar is dit type dieet wel geschikt voor zeer jonge kinderen? “De Franstalige tegenhanger van Kind&Gezin, ONE,  erkent dat vegetarische maaltijden mogelijk zijn als aanvulling op een gezonde en evenwichtige voeding met ook dierlijke producten. Hierbij dient wel nadrukkelijk gezegd te worden dat een veganistisch dieet daarentegen nooit geschikt zal zijn voor zeer jonge kinderen en in geen geval mag worden toegepast. Ook industrieel bewerkte vegetarische vleesvervangers, zoals bijvoorbeeld quorn, dienen vermeden te worden voor jonge kinderen.” zegt diëtiste Anne-Charlotte Jalhay. 

Het is immers belangrijk te voldoen aan de voedingsbehoeften van opgroeiende kinderen door middel van een goed uitgebalanceerd dieet. Liefst combineer je plantaardige voeding met maaltijden op basis van dierlijke producten die de voedingsstoffen en vitaminen leveren die essentieel zijn voor de groei.

Nieuwe texturen, nieuwe smaken

Het brengen van variatie in de voeding van het jonge kind is van cruciaal belang omdat dit invloed heeft op de smaak en eetgewoonten van de volwassene in wording. Het is daarom belangrijk om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met een grote verscheidenheid aan voedingsmiddelen.

Natuurlijk dienen hierbij de plantaardige voedingsproducten van goede kwaliteit te zijn en afgestemd op de leeftijd van het kind. Dit terwijl de andere essentiële voedingsmiddelen, zoals melk, niet uit het menu geschrapt mogen worden … De wekelijkse inname van dierlijke eiwitten moet voldoende groot zijn om ieder tekort te voorkomen. Een evenwichtige voeding is immers op de eerste plaats een gevarieerde voeding. 

Naast groenten, fruit en granen kunnen ook andere plantaardige bronnen worden geïntroduceerd, zoals bereidingen op basis van plantaardige “melk”

We spreken wel van “plantaardige melk”, maar dit zijn eerder plantaardige sapproducten, omdat de samenstelling ervan geenszins gelijk is aan die van melk. Deze dranken mogen geenszins gebruikt worden in de plaats van melk, dat rijk is aan calcium en dus essentieel voor een gezonde groei van de baby. 

Deze plantaardige dranken zijn echter interessant in het kader van de diversificatie van baby’s voeding, omdat ze vitaminen bevatten en gewoon omdat ze lekker zijn. Amandelmelk, kastanje-, kokos-, soja-, rijstdrank enz. ... zijn allemaal nieuwe smaken die je kindje gerust mag leren kennen, als dessert of tussendoortje bijvoorbeeld.

Kokosmelk: een vleugje exotisme dat baby weet te smaken

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is de kokosnoot geen noot. Daarom is pulp van de kokosnoot weinig allergeen en een uitstekende vervanger voor room. Kokosmelk kan worden gebruikt in hartige gerechten, voor extra smaak en smeuïgheid, of in dessertjes, samen met banaan of appelmoes. 

Geen tijd om te koken? Voor een lekker en 100% plantaardig dessert met alleen natuurlijke suikers kan je kiezen voor bereidingen met fruit en kokosmelk, zoals bijvoorbeeld de NaturNes Bio fruitpotjes die onlangs door Nestlé zijn ontwikkeld. De exotische toets van deze fruitbereidingen - mango, kiwi, appel of ananas met kokosmelk – is zeer in trek bij de allerkleinsten vanaf 6 maanden, de leeftijd waarop ze hun smaakpapillen beginnen te ontwikkelen.

Bovendien zijn deze bereidingen gemaakt van planten uit de biologische landbouw, zodat ze tegelijk ook goed zijn voor het milieu en de biodiversiteit. Dat maakt het super easy om je kleintje te laten kennismaken met de geneugten van de gastronomie zonder enig risico voor zijn gezondheid! 

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met Nestlé Baby&Me.

Educatief materiaal bestemd voor ouders. Belangrijke informatie: De beste manier om een baby te voeden is door borstvoeding te geven, omdat moedermelk ideaal uitgebalanceerde voeding is, je baby tegen ziektes beschermt en ook nog andere voordelen voor zowel de baby als de moeder biedt. Wij adviseren om het consultatiebureau of een arts te raadplegen bij het maken van de keuze hoe je jouw baby voedt. Moeders zouden ook voorlichting moeten krijgen over de voorbereiding op borstvoeding en de manier waarop zij het geven van borstvoeding kunnen voortzetten. Als je kiest om borstvoeding te geven, is het belangrijk om gezond en gebalanceerd te eten. Flesvoeding is bedoeld om moedermelk te vervangen wanneer moeders ervoor kiezen geen borstvoeding te geven of om andere redenen waardoor ze niet in staat zijn om dat te doen. Een besluit om geen borstvoeding te geven of om gedeeltelijke flesvoeding te introduceren, zal de productie van moedermelk verminderen. Het is moeilijk om terug te komen op je beslissing om geen borstvoeding meer te geven. Borstvoeding is de meest economische voeding. Wanneer toch wordt besloten om flesvoeding te geven is het belangrijk om dit te bereiden en te bewaren volgens de instructies op het etiket, om zo risico’s voor de gezondheid van je baby te voorkomen. Met vriendelijke groeten, Nestlé Babyvoeding.