Babyboom
Zwanger

Fruit en groenten als bondgenoot

Zwanger

Fruit en groenten als bondgenoot

Groenten en fruit hebben veel voedingsvoordelen. Ze bevatten weinig calorieën en vetten en zijn rijk aan water, vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Eet minstens 400 g groenten of fruit per dag. In de praktijk betekent dit dat de drie hoofdmaaltijden én ook de tussendoortjes groenten en fruit moeten bevatten.

Groenten en fruit hebben veel voedingsvoordelen. Ze bevatten weinig calorieën en vetten en zijn rijk aan water, vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Elke soort fruit en groente bevat verschillende antioxidanten. Zorg dus voor voldoende variatie, zodat je een brede waaier aan antioxidanten binnenkrijgt.

In tegenstelling tot wat we gewoon zijn, is het goed om voor of tussen de maaltijden door fruit te eten.

Het hoge gehalte aan mineralen en vitaminen staat borg voor de goede gezondheid van je baby. Eet dus vers seizoensfruit omdat het vers geplukt de meeste vitaminen bevat, maar denk eraan dat het ook rijk is aan suiker!

Ook groenten zijn belangrijk. Als ze gegarandeerd zonder meststoffen, pesticiden en conserveringsmiddelen zijn, kan je ze beter ook niet schillen. Om hun voedingswaarde te behouden, stoom je ze lichtjes of smoor ze je gedurende niet te lange tijd. Om zoveel mogelijk vitaminen en mineralen te recupereren kan je het kookwater gebruiken voor soepen of puree. Bladgroenten, zoals verschillende slasoorten, zijn uitstekend omdat ze ijzer en foliumzuur bevatten.

Geef steeds de voorkeur aan seizoensproducten, zowel voor fruit als groenten.

Lente

Aardbei, kers, meiraap, erwten, tomaat, primeuraardappel, asperges, bloemkool, sla, komkommer, artisjok, courgette.

Zomer

Appel, peer, zwarte bes, rode bes, kers, aubergine, venkel, abrikoos, perzik, framboos, meloen, bosbes, peper, courgette, venkel, vijgen, tomaat.

Herfst

Druiven, appel, peer, pompoen, vijgen, suikermaïs, verse noten, pompoen, bloemkool, prei, peer, savooiekool, andijvie, tomaat, cichorei, broccoli, champignons.

Winter

Clementine, andijvie, peer, appel, passievrucht, kiwi, spruitjes, veldsla, schorseneren, mango, ananas, groene kool, wortel, bloemkool, peer, appel, savooiekool, andijvie, sla, witlof, champignons.

 

Wist je dat?

Wist je dat de voedingswaarde van diepvriesgroenten en -fruit vergelijkbaar is met die van verse producten? Op voorwaarde natuurlijk dat het voedsel goed ingevroren is. Het invriezen moet zo snel mogelijk en bij de laagst mogelijke temperatuur, -24°C, gebeuren. De bewaartemperatuur in de vriezer is -18°C. Nooit producten invriezen die al eerder zijn ingevroren. Zij zullen veel van hun kwaliteit verliezen en het risico op voedselvergiftiging neemt toe.