Babyboom
Babyboom
Zwanger

Slapen op je (zwangere) buik?

0 min
Slaap
Zwanger

Slapen op je (zwangere) buik?

0 min
Éveil, Santé
Ben jij ook zo'n buikslaper? Dan heb je, nu je zwanger bent, beslist een probleem! Lees de tips van onze hoofdredactrice en je slaapt eindelijk weer goed!

Onze hoofdredactrice stapt vanmorgen met donkere kringen onder de ogen het bureau binnen. Zes maanden zwanger is ze en als buikslaper weet ze opeens niet meer waar naartoe met dat ronde buikje...

Op je buik slapen

Ook al beweren wetenschappers dat mensen die op hun buik slapen het gezelligst zijn, in elke beddenwinkel zullen ze je afraden op je buik te gaan liggen. Rug- en zijliggers bewegen ongemerkt zo'n 60 keer per nacht. Buikslapers hebben de neiging om onafgebroken in eenzelfde houding te blijven liggen. Het slapen met de armen achter het hoofd of met het hoofd rustend op de armen kan aanleiding geven tot pijnlijke schouders of armen en op lange termijn tot nek-en rugklachten.

Toch slapen de meeste vrouwen op hun buik. En zoals onze hoofdredactrice de voorbije weken mocht ondervinden, is dat geen lachertje als je zwanger bent...

Goed slapen in je zwangerschap

Tijdens de zwangerschap krijgen heel wat vrouwenslaapproblemen. Een grotere buik, maagzuur, rugpijn en kortademigheid leiden tot minder slaap.

De baby in je buik vraagt nochtans een enorme hoeveelheid energie van je, waardoor je eigenlijk meer slaap nodig hebt! Tijdens de zwangerschap wekt het hart tot wel 4 of 5 keer zo hard als normaal om het extra bloed on jouw, en je baby`s lichaam rond te pompen. Dit verklaart ook je hoge hartslag in het derde trimester.

Ook je nieren moeten hard werken om de afvalproducten in je lichaam te verwerken en je spieren werken harder om het extra gewicht te dragen.

Op je buik slapen tijdens je zwangerschap

Vanaf de 18de week beginnen heel wat vrouwen die op hun buik slapen last te krijgen. Liggen op hun buik maakt hen niet alleen zorgen; ze merken ook dat deze houding niet meer zo comfortabel is. Erger; ook op je rug of op je zij slapen voelt niet goed aan. En dus lig je vast een hele nacht wakker op zoek naar de juiste slaaphouding.

Op je rug slapen tijdens de zwangerschap

Hoewel dit een veel voorkomende slaaphouding is voor veel zwangere vrouwen, kan het toch rugpijn veroorzaken. Omdat het gewicht van je baby opeens rust op je ingewanden en bloedvaten, is deze positie ook nadelig voor de bloedsomloop, ademhaling, spijsvertering, aambeien en bloeddruk.

Aanbevolen in je zwangerschap: slapen op de zij!

Deze positie is het beste voor jezelf en de baby! Als je dit echter niet gewend bent is het natuurlijk wel even wennen en moeilijk om in deze nieuwe positie in slaap te vallen.

De voorkeur gaat dan uit naar de linkerzij. Er is geen echt bezwaar tegen slapen op je rechterzij, maar slapen op je linkerzij is beter voor jezelf en voor de baby. Als je op je linkerzij ligt wordt de doorstroming van bloed naar de placenta verbeterd. Hierdoor heeft je baby dus een betere voorziening van zuurstof en voedingsstoffen. Bovendien werken je nieren beter als je op je linkerzij ligt. Hierdoor worden afvalstoffen en vocht beter uit je lichaam verwijderd. Met als gevolg minder last van vocht vasthouden in bijvoorbeeld je voeten en enkels.

Kussens ondersteunen je buik

Gebruik kussens om je buik en rug te ondersteunen.

  • Een kussen tussen je gebogen benen zorgt voor minder druk op je onderrug en maakt het slapen op je zijde comfortabeler.
  • Een kussen achter je rug zorgt ervoor dat je in deze houding blijft liggen.

Er zijn speciale kussens te koop - borstvoedingskussens - die ongeveer 2 meter lang en rondom 20 cm dik zijn die je heerlijk om je lijf kunt draperen om een lekkere houding te krijgen. Ze worden verkocht als borstvoedingskussen omdat ze ook dienst doen om de baby lekker op te laten liggen tijdens het voeden, maar ze bieden dus ook uitkomst in de laatste drie maanden van de zwangerschap. In de laatste weken, als je buik wel heel erg in de weg ligt, kan het lekker zijn om wat meer zittend te slapen met kussens rondom je gestopt.

Lukt het slapen tijdens je zwangerschap nog steeds niet?

  • Rekoefeningen of yoga voor het slapengaan kunnen je ontspannen.
  • Vraag je partner om een massage.
  • Neem een (niet te) warm bad voor het slapen.
  • Drink een glas warme (gepasteuriseerde) melk voor het slapen gaan.

Heb je een lage bloedsuikerspiegel eet dan eieren, pindakaas of een plakje kalkoen op brood om je bloedsuikerspiegel hoger te houden tijdens de nacht. Als je niet te veel drinkt voor het slapen gaan wordt je wellicht ook niet meer wakker in de nacht om naar het toilet te gaan.

Ontdek nu in onze shop !
Yogolino
Dessert Aardbei Framboos
2.97
Kopen
Ontdek nu in onze shop !
Yogolino
Dessert Aardbei Framboos
2.97
Kopen
70%
Babyboom
Geschenkpakket geboorte - Frans
0.00
Kopen
Nestle
Groeimelk 1+ Met Koekjes
13.73
Kopen
En nog meer ...
Slaap