Babyboom
Zwanger

Harde tijden voor je bloedcirculatie

Zwanger

Harde tijden voor je bloedcirculatie

Zwangere vrouwen hebben vaak ‘zware benen’ en als je al aanleg hebt voor aandoeningen van de bloedsomloop kunnen spataderen of aambeien verschijnen.

Onder hormonale invloed neemt de tonus van je bloedvaten af, waardoor het bloed moeilijker circuleert in je onderlichaam. 

Zwangere vrouwen hebben vaak ‘zware benen’ en als je al aanleg hebt voor aandoeningen van de bloedsomloop kunnen spataderen of aambeien verschijnen.

 

Spataderen

We kennen en vrezen allemaal deze vrij ontsierende, pijnlijke maar verder onschuldige blauwe aders.

Ze kunnen verschijnen tijdens de zwangerschap (vooral na de 5de maand) en weer verdwijnen. Dit probleem, dat naar verluidt erfelijk is, komt in ieder geval meer voor bij zwangere vrouwen, omdat spataderen worden veroorzaakt door een slechte bloedcirculatie en fragiele bloedvatwanden.

Spataderen kunnen verschijnen op de benen maar ook ter hoogte van de vulva of de anus. In dit laatste geval spreken we van aambeien. Verschillende factoren veroorzaken hun voorkomen tijdens de zwangerschap en meer bepaald in het derde trimester:

  • de bijzondere zwangerschapshormonen,
  • het gewicht van de baarmoeder of van de baby dat de onderbuik samendrukt,
  • de grote aderen die langs de benen omhoog lopen.

Aambeien kunnen zich ook vormen tijdens de bevalling als je gevraagd wordt om te duwen. Het is verstandig om ze snel te behandelen door middel van een goede plaatselijke hygiëne en vooral door het vermijden van constipatie.

Lichte benen die je weer doen zweven!

Voelen je benen zwaar aan, zwellen ze vooral aan het eind van de dag volledig op? En worden je benen op de koop toe geplaagd door krampen en tintelingen? Kun je niet langer dan drie minuten lang in een wachtrij blijven staan?

Neem dan maatregelen, want je moet zuinig omspringen met je trouwe dienaars.

Zijn uit den boze:

  • langdurig zitten of staan,
  • strakke kleding die de bloedsomloop in de benen en taille belemmert,
  • synthetische stoffen waardoor de huid niet kan ademen,
  • te hete baden,
  • vloerverwarming,
  • zonnebaden
  • ontharingen met hete was.

 

Aangewezen:

  • leg je benen omhoog zodra je kan: plaats een kussen onder de matras aan het voeteneind van je bed, leg je voeten op de salontafel of op een stoel.
  • zwemmen met aangepaste turnoefeningen, wandelen, uitstekend. De aderen binnen in de spieren zullen hierdoor beter werken,
  • regelmatig met een koude douchestraal van onder naar boven over de benen gaan, ze ook in dezelfde richting masseren,
  • draag (eventueel) panty’s tegen spataderen en vermoeide benen, die de bloedsomloop in je benen stimuleren: doe ze aan voordat je uit bed stapt en verwijder ze niet voordat je weer in bed ligt.