Babyboom
Babyboom
Zwanger

Zwangerschapsvermoeidheid : waar komt deze vermoeidheid vandaan?

2 min
Zwangerschap gezondheid
Zwanger

Zwangerschapsvermoeidheid : waar komt deze vermoeidheid vandaan?

2 min
Éveil, Santé
Zwangerschapsvermoeidheid is voor een groot aantal vrouwen vrij extreem. Maar maak je geen zorgen ! Dit verdwijnt meestal na vanaf het tweede trimester.

Zwangerschapsvermoeidheid tijdens het eerste trimester

Vanwege de toename van progesteron, waarvan het kalmerende effect bekend is, en de onrust in het lichaam van een zwangere vrouw, kan ze een grotere behoefte hebben om te slapen tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap.

Aanstaande moeders kunnen ook bloedarmoede hebben, een kleine bloeddrukdaling en een lichte temperatuurstijging ervaren. Deze veranderingen kunnen zelfs de meest actieve en hyperactieve van hen verontrusten. Dit is de reden waarom het aan het einde van het eerste trimester niet ongebruikelijk is om veel vermoeidheid te voelen.

Zwangerschapsvermoeidheid in het tweede trimester

Het tweede trimester staat bekend als rustig. De gewichtstoename blijft beperkt en de vervelende symptomen van het eerste trimester zijn verdwenen. Het kan echter voorkomen dat beklemming of pijn in de buik wordt gevoeld en de slaap van de aanstaande moeder verstoort. Als deze klachten erg vervelend worden, aarzel dan niet om naar uw arts of gynaecoloog te gaan, hij zal u kunnen adviseren en iets voorschrijven om uw pijn te verlichten.

Vermoeidheid in het derde trimester

Vanaf de 7e of 8e maand is het niet meer de schuld van de hormonen. Maar die van de heel imposante buik die een groot gevoel van vermoeidheid geeft tijdens de zwangerschap. Sterker nog, in het laatste trimester beweegt, schopt de baby, slaapt u ook minder comfortabel, staat u 's nachts veel op ... Zoveel kleine ongemakken die zwangere vrouwen vermoeider kunnen maken.

Kleine tips om beter te slapen

Om zo goed mogelijk te slapen, leg kussens onder of tussen je benen om je een beetje van het gewicht te ontlasten. Ga door met het handhaven van een gezonde levensstijl. Zo krijg je geen vitaminetekorten en om je lichaam en geest dagelijks tot rust te laten komen.

Dut niet te veel, vooral tijdens het eerste trimester niet. Dit kan voorkomen dat u 's nachts in slaap valt. Aarzel niet om je slaapschema aan te passen voordat de zwangerschap het moeilijker maakt: sommige zwangere vrouwen slapen maar 6,5 uur per nacht en ervaren een slaaptekort. Ga bijvoorbeeld een uur eerder naar bed dan normaal.

Als je angstig of gestresseerd bent, aarzel dan niet om met de mensen om je heen te praten. Over je zorgen waardoor je 's nachts niet kunt slapen. Je kan ook   yoga- of meditatiesessies volgen die je kunnen helpen je stress beter te beheersen.

Beperk de vochtinname na 16.00 uur. Zo voorkom je dat je midden in de nacht moet plassen.

Hier zijn ook nog enkele tips om vermoeidheid tegen te gaan.

Ontdek nu in onze shop !
Weleda
Zwangerschapsolie
13.70
Kopen
Ontdek nu in onze shop !
Weleda
Zwangerschapsolie
13.70
Kopen
MAM
2 in1 elektrische borstkolf en handkolf
159.99
Kopen
67%
Good Gout
Artisjok, pastinaak, pasta & parmesaan
2.98
Kopen