Babyboom
Zwanger

Tips bij constipatie tijdens de zwangerschap

Zwanger

Tips bij constipatie tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap kunnen er heel wat kwaaltjes de kop opduiken. Ook constipatie komt bij veel zwangere vrouwen voor maar we praten er niet graag over, het is gênant. Wist je dat er heel wat middeltjes zijn om een goede transit te bevorderen, waaronder het water van Hépar? Ontdek hier al onze tips!

Hoe ontstaat constipatie?

Constipatie is een veelvoorkomend probleem, bij zowel mannen als vrouwen. Wist je dat 17,1% van de Europese bevolking leidt aan constipatie van voorbijgaande aard[1]? Het is dan ook afhankelijk van verschillende factoren: gebrek aan beweging, te weinig water drinken, te lage aanvoer van calorieën, leeftijd, te vaak ‘ophouden’ als men aandrang voelt om naar het toilet te gaan, vezelarme voeding, stress en/of depressie en zelfs bepaalde geneesmiddelen.

Maar jammer genoeg hebben vrouwen tweemaal zoveel kans op tijdelijke constipatie als mannen. Tijdens de zwangerschap kun je er extra last van hebben: de groeiende foetus neemt steeds meer plaats in, je ondergaat hormonale veranderingen en neemt voedingssupplementen met ijzer. 

Ben jij geconstipeerd? Doe de test hier!
 

Hoe helpt het water van Hépar?

Hépar is een ‘natuurlijk mineraalwater’. Ontstaan uit de regen en sneeuw van de Vogezen, wordt dit water langzaamaan gezuiverd en verrijkt. Dankzij het lang contact met de ondergrondse gesteentes van verschillende geologische lagen verkrijgt het water van Hépar zijn bijzondere inhoud aan mineralen. Daarbij wordt er niets aan toegevoegd en er is geen vervuiling. Alles zit er al in, er moet niets aan veranderd worden! Het water van Hépar wordt bovendien gebotteld aan de bron, zonder dat ook maar een enkele menselijke interventie de kwaliteit zou kunnen verstoren.
 

[1] Peppas G. et al. Epidemiology of constipation in Europe and Oceania a systematic review. BMC Gastroenterology, 2008, 8: 5.

9 tips voor een goede transit:

1. Drink water! Het is aangeraden om minstens 1,5l per dag te drinken. Zwangere vrouwen wordt zelfs aangeraden 2l water per dag te drinken, het vocht uit de voeding inbegrepen.[1] Mooi meegenomen: het natuurlijk mineraalwater Hépar heeft een wetenschappelijk bewezen effect op de transit[2] en kan dus een doeltreffende oplossing zijn om jouw constipatieproblemen op te lossen.

2. Beweeg! Het is niet omdat je zwanger bent dat je niet mag sporten. Blijf je favoriete sport aanhouden of ga een frisse neus halen en maak een gezellige wandeling gedurende van een halfuurtje. Adviseer bij twijfel bij je arts of een gespecialiseerde sportcoach. 

3. Probeer een dagelijks zen-momentje in te lassen. 10 à 15 minuten kan al veel effect hebben op jou en jouw baby! Laat ons je begeleiden: ga naar een rustige kamer, ver van alle geluidshinder. Laat uiteraard jouw gsm en elk toestel dat je tijdens dit momentje kan storen, uit de kamer. Ga languit liggen op jouw zij en trek de benen op tot een fœtushouding. Sluit de ogen, adem in door de neus en adem uit door de mond. Verander na 5 minuten van kant.

4. Luister naar je lichaam. Voel je drang? Hou niet op, ga naar het toilet en neem je tijd. 

5. Eet vezels! Eet minstens 25 g vezels per dag om ervoor te zorgen dat je een harmonieuze transit behoudt. En die vezels, waar vind je die? Makkelijk: in plantaardige voeding zoals vers of gedroogd fruit, groenten of graanproducten.

6. Wist je dat yoga de bondgenoot is van zwangere vrouwen? Het bevordert de flexibiliteit en beweging plus het houdt helemaal geen risico in voor jou of de baby! Ontdek hier 2 oefeningen waarvan je lichaam ontspant.  

7. Eet gezond! Het is belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen opneemt voor jouw baby en jezelf. Deze zijn zelfs primordiaal: vitamine B9 (of foliumzuur), vitamine D, calcium, ijzer en jodium. Een evenwichtige voeding zal je de hoeveelheden bieden die jullie allebei nodig hebt. Misschien is het nodig dat je jouw voeding aanvult met geneeskundige supplementen, maar doe dit enkel op voorschrift van jouw arts of vroedvrouw.

8. Snoepen mag maar doe het bewust! Kies voor evenwichtige en transitvriendelijke snacks. Heb je deze al geprobeerd: 1 kommetje plattekaas + muesli + blokjes peer of 1 kommetje appel-banaancompote met kaneel bestrooid met amandelschilfers? Steeds met één groot glas Hépar! 

9. Verwen jezelf. Een kleine snoeppauze, een (zwangerschaps-)massage, een romantisch avondje, een schuimbad nemen of een lekkere kruidenthee, het zijn maar enkele voorbeelden van kleine traktaties waarvan je gelukkig wordt. En je weet wat ze zeggen: Happy mommy = happy baby!


 

[1] EFSA 2010. 

[2] Hépar® is doeltreffend bij functionele constipatie, buiten elke onderliggende ziekte. HÉPAR® kan een laxatieve werking hebben. Drink 1 l HÉPAR® per dag in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met Hépar.