Babyboom
Zwanger

Enkele tips om je beter te voelen tijdens de zwangerschap

"foo"

Enkele tips om je beter te voelen tijdens de zwangerschap

Mustela en Stéphanie Reginster, Kinesitherapeut stellen voor

 

DE MASSAGE OM JE RUG TE ONTSPANNEN

Je baby groeit en wordt wakker! Hij wordt steeds zwaarder en laat zich steeds vaker voelen met af en toe enkele stampjes. Allemaal tekenen dat alles goed gaat! Maar je rug en ribben hebben het hard te verduren ...

Ontdek enkele voorbeelden van eenvoudige massages om wat verlichting te brengen. Ze zijn zelfs geschikt voor tijdens de weeën. Je partner geeft je met veel plezier een duwtje in de rug! 

Op het einde van de zwangerschap en dan zeker op het einde van de dag, kunnen je benen vermoeid, zwaar en zelf pijnlijk aanvoelen… Logisch ook: je baby wordt groter en zwaarder en je bent minder actief. Lees hier snel hoe je opnieuw lichte benen krijgt!

 

1.  VERFRISSEN EN LIFTEN  

Als je benen opgezwollen en moe zijn, wordt het bloed niet teruggepompt naar het hart zoals het hoort. Het eerste wat je kunt doen is je lichaam helpen om dit toch te doen!

  • Start met de aders in je benen te tonifiëren en te verfrissen door koud (geen ijskoud) water te sproeien over je benen, vanaf de voetzool naar boven. Besteed extra aandacht aan de enkels en de knieholtes. Droog je daarna zachtjes af en breng, in dezelfde richting, een verzorging specifiek voor zware benen aan.
  • Kies bij voorkeur voor een product met natuurlijke en frisse extracten zoals menthol voor een snel effect. Zo’n verzorging kan zo verfrissend werken dat het koude water niet nodig is.
  • Lift je benen tot slot naar boven tegen een muur, gedurende 5 tot 10 minuten, om de terugstroom van het bloed langdurig te bevorderen.

 

2.  ACTIVEREN EN STRETCHEN

Tijdens het derde trimester vermindert je fysieke activiteit en het veneuze systeem- genaamd het netwerk van Lejars- dat zich binnen in de voetzool (boog en hiel) bevindt, werkt minder goed en kan zijn rol, namelijk het bloed mechanisch terug naar boven pompen, niet naar behoren uitvoeren. Tegelijkertijd werken de beenspieren, die wat uitgetrokken zijn, minder mee aan de tonus van de aders… Maar, geen paniek, je kunt hier zelf iets aan doen zonder je volledig uit te putten.

  • Start met op je tenen te gaan staan (houd je vast aan een meubel) en herhaal dit een tiental keer. Zo stimuleer je het netwerk van Lejars. Gebruik daarna een trede om je kuiten te helpen (houd je vast aan de trapleuning).
  • Plaats je tenen op de treden en laat je hiel zachtjes zakken tot dat je het voelt trekken in je been. Doe dit een tiental keer per been.

 

3.  MASSEREN EN STIMULEREN

Omdat, hoewel je de terugstroom van het bloed stimuleert, je de zwaartekracht niet altijd kan trotseren of omdat je voelt dat het nodig is – op elk moment van de dag – vind je hier nog twee simpele aangename en doeltreffende oefeningen.

  • Gebruik, om optimaal te genieten van de vochtafdrijvende, verfrissende en tonifiërende eigenschappen opnieuw een specifieke crème voor de zware benen en masseer je benen, zachtjes van onder naar boven. Sommige formules kan je rechtstreeks op je kousen aanbrengen, bij andere kan je je meteen aankleden!
  • Je kunt het netwerk van Lejars zelf stimuleren zonder je recht te zetten; rol een tennisbal onder je voet heen en weer gedurende enkele minuten.
Mustela Maternité gamma
Mustela Maternité gamma

HET MUSTELA MATERNITÉ GAMMA

Om uw huid te verzorgen tijdens en zelf na uw zwangerschap, heeft Mustela een compleet assortiment samengesteld:

Tip: alle oliën worden aanbevolen voor massages!

 

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met Mustela.